Opletten met nieuwe NHG-normen

Geplaatst op: 20-03-2014, 11:33:32

De nieuwe beheernormen die de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) sinds 1 januari hanteert, kunnen kwetsbare huishoudens klem zetten. Vereniging Eigen Huis roept deze mensen, maar vooral hun adviseurs en banken, op om hier alert op te zijn. Het tv-programma TROS Radar schonk gisteravond uitgebreid aandacht aan dit onderwerp.

De nieuwe normen van NHG pakken voor een bepaalde groep huiseigenaren strenger uit. Ze schrijven namelijk voor dat de NHG minder snel tot kwijtschelding van een restschuld over gaat. Dat zorgt er enerzijds voor dat een bepaalde groep mensen langer in de vertrouwde woning kan blijven. Maar als iemand door bijvoorbeeld echtscheiding of werkloosheid de hypotheek niet meer alleen kan opbrengen en óók geen kwijtschelding van een restschuld na gedwongen verkoop krijgt, kan hij geen kant op. Dan wordt het geen recht, maar een plicht om in de huidige woning te blijven. Vooral huishoudens met een inkomen beneden modaal kunnen hierdoor in de problemen komen.

Zorgplicht
Vereniging Eigen Huis adviseert mensen die in de problemen komen door de nieuwe regels van de NHG om in eerste instantie contact op te nemen met hun hypotheekadviseur of geldverstrekker. Dit hoort gewoon bij hun zorgplicht. De bank voert namelijk de inkomens- en vermogenstoets van de NHG uit. Als daaruit is gebleken dat de huiseigenaar de hypotheek nog wel kan betalen, maar de huiseigenaar is het daar zelf niet mee eens, kan hij het best opnieuw contact opnemen met de bank. Vervolgens kan de bank dan alsnog een onderbouwd verzoek om kwijtschelding indienen bij de NHG.

Schrijnend
Wanneer dit niets oplevert, kan de huiseigenaar zélf contact opnemen met de NHG. De NHG heeft toegezegd aan Vereniging Eigen Huis en TROS Radar om schrijnende situaties nog eens zorgvuldig te bekijken. Vereniging Eigen Huis volgt de ontwikkelingen op de voet, en zal zo nodig nadere actie ondernemen.

Bron: www.eufin.nl van 20 maart 2014.